Läses just nu - The Treasured One, David Eddings

Åtta gudar, varav fyra vakna. De andra fyra sover. Detta i perioder av eoner. När de som är vakna lägger sig, vaknar de fyra andra upp.
Kontinenten Dhrall, där dessa gudar lever, är i stor fara. Ett ting, vid namn Vlagh, har fått för sig att utvidga sitt territorium, och detta görs enklast genom att ockupera andras land. Vlagh är något, en slags "Overmind", som inte tar hänsyn till evolution, utan utvecklar varelser som är till för att passa så bra in som möjligt. Detta leder till groteska varelser som är blandning mellan orm, insekt och människa.
För att avvärja hotet måste gudarna ta hjälp utifrån. Dhralls invånare vet inte vad ordet "krig" innebär och har inte kommit särskilt långt i den tekniska utvecklingen. Därför vänder sig gudarna till andra kontinenter runtomkring för att hyra in soldater som kan bekämpa deras krig.
Fyra krig kommer utkämpas, och varje sådant kommer utspelas på en ny del av Dhrall, som är uppdelad i fyra delar, en del för varje gud. Gudarna har därmed letat upp var sin armé, för att göra det hela lättare.

Boken är uppbyggd på ett väldigt intressant sätt. Varje bok är uppdelad i delar, och varje del har några kapitel var. I varje ny del i boken får vi följa en ny person. Vilket betyder att det inte finns någon egentlig huvudkaraktär. Varje gång det sker ett karaktärsbyte får vi följa denne genom hans/hennes ögon och se hur han/hon uppfattar vad som händer. Vi får även en bakgrundshistoria om hur och varför personen är med.
Ett mycket intressant upplägg.

Drömmarserien är inte bland det bästa Eddings har skrivit, men det räcker att veta att det är Eddings som skrivit den för att man ska veta att den är bra. Han skriver, som alltid, på ett väldigt objektivt sätt, vilket skiljer sig stort från många andra författare. Men då han gör det på ett otroligt bra sätt blir det aldrig dåligt. Bara annorlunda. Hela idén med att byta huvudperson med jämna mellanrum är brilliant. Man lär aldrig känna personerna helt ut, men du får en bra koll på samtliga karaktärer istället, vilket ofta saknas i de flesta andra böcker.

Jag gillar Eddings, jag tycker han är en av de bästa författarna i vår tid. Den här serien är inget undantag, den är bra. Men inte riktigt lika bra som hans tidigare verk.

Kommentarer
Postat av: Issa

har inte läst nånting av honom, låter som nåt du rekomenderar. han verkar iallafall ha ett rätt spännande sätt att skriva på...

2008-10-11 @ 17:44:02
Postat av: charlotta

vad drömde du om mig?

ps. jag läste hela recensionen och det roade mig :)

2008-10-12 @ 09:32:54
URL: http://charlotta.travelblogg.se
Postat av: Markus

Eddings håller verkligen världsklass på sina böcker och är garanterat top 5 kanske tom top 3 inom fantasygenren. Så länge han håller sig ifrån JAG formen i böckerna så tänker jag läsa hans böcker.. Men jag har väldigt svårt för att läsa böcker med jag form. Det får gärna handla om endast en person hela boken och allt den upplever. Men bara inte genom jag form :P



Så känner jag..



För övrigt har jag fastnat med en svensk bok nu igen.. Läser "Livstid", typ 7e boken i Liza Marklunds serie!

2008-10-14 @ 21:16:14
URL: http://thesyndicates.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0