Elemental Gelade

Så hette den. Mangan. Inte skitlyckliga aggregat, men det var nära nog.

Elemental Gelade handlar om Coud, och dennes "Elemental Gelade": ett slags människovapen, ser ut som en människa men kan förena sig med en peron för att bli ett skitstarkt vapen. Couds vapen är en söt, långhårig flicka vid namn Ren.
Stämningen i serien känns väldigt mycket som Final Fantasy IX, karaktärsdsignen är ungefär densamma som Yoshitaka Amanos i nyss nämnda spel. Små, korta, söta karaktärer med spretande frisyrer. Precis som i mycket annat utspelar sig Elemental Gelade i en välrd som är både primitiv och högteknologisk på samma gång. Coud är luftpirat (Tänk Zidane), och är medlem i en flotta pirater. De har flygande skepp, högteknologiska skjutvapen, men slåss likaså oftast med svärd.
Känner vi igen det?

Framsidan till volym 1
Mayumi Azuma, som både skrivit och tecknat mangan vet vad hon sysslar med. Teckningarna är snygga och det det är ett brett karaktärsgalleri, där varje person har sin egen personlighet. Hon verkar dock, som sagt, vara väldigt inspirerad av Square. Inte bara av Zidane, utan även Zora, från Kingdom Hearts. Coud är mycket lik denne till utseende, och till viss del även till sättet. Det jag saknar mest är ett mål för Coud, det verkar inte som han har några övertygelser, inga mål, inget att sträva efter. Vilket gör honom till mer en person som hänger på storyn, mer än driver den framåt, trots att han är huvudrollsinnehavaren.

Seriens största nackdel är striderna. De må vara snyggt tecknade, men likaså är de mycket röriga, vapnen är stora och man ser inte riktigt vad de föreställer, de tar gärna upp mer än vad som är nödvändigt av rutan. Det är svårt att hänga med vad som händer då större delen av sidorna består av en rörig massa. Mellan striderna är det dock tydliga teckningar, fina miljöer och relativt detaljerat.

Allt som allt är det en både läs- och köpvärd manga. Utsidan är rent utformad, en av karaktärerna mot en vit/grå bakgrund. Inget onödigt tjafs, bara enkelhet i all mån.
Tack och lov är den inte spegelvänd, den läses från höger till vänster, precis som det ska vara. Finns det något jag verkligen stör mig på, är det då vi spegelvänder serierna så att vi får dem åt "rätt håll", ur vårt synsätt.
Behåll originalet i den mån det går. Översätt bara, så är jag nöjd.

Betyg: 7/10

(OT: Mackan! Fortsätt köpa mangan!)

Kommentarer
Postat av: Markus

Jag uppskattar din recension av mangan och kommer självklart att köpa fler. I nästa blogg avsnitt vill jag ha en ny recension fast denna gång av Death-Note!



För övrigt som kan vara viktigt att veta är att jag med stor längtan väntar på både ett avsnitt av Naruto, Rebirth och Elemental! Efter dessa kommer jag även köpa Hellsings sista böcker. Men man vet ju dock aldrig när dem ska komma ut. Kanske har författaren själv fastnat i ett vampyr-liknande tillstånd och därför inte kan teckna så snabbt.. Men som man kunnat läsa i böckerna, han gör ju allt själv! Så jag väntar tålmodigt!

2008-08-19 @ 17:41:49
Postat av: Alko

Luftpirat! Sån ska jag bli!

2008-08-19 @ 17:43:49
URL: http://secondofdecember.blogg.se/
Postat av: issa

allt detta om en manga??.. ojj förstod inte så mycket av de översta stycket men de var säkert lika bra som de övriga om man är lite mer insatt :P var inne här igår och kollade lite och du kan känna dig bevakad.. :D

2008-08-19 @ 21:49:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0