Tankar på en buss II

Jag är orolig inför framtiden. Jag känner att vi lever i en orolig tid. Detta har inget med den ekonomiska situationen att göra. Inte heller med arbetsmarknaden eller om bostäder. Jag är rädd för den brist av utbildning och kompetens som Sverige lider av. Kunskapen om att min generation och generationen under mig är de som så småningom kommer ärva Sverige skrämmer skiten ur mig.

Att en hel generation utan någon som helst kunskap om sitt eget språk ska ta över... D e int n super bra ide!!! så att säga...Särskrivningar, felstavningar, förkortingar, nya "ord", inkorrekt användande av punkter; komman; Utropstecken; frågetecken; radbyten; grammatik är ett problem som större delen av Sveriges yngre befolkning lider av. Jag vet flera personer över tjugo som gör fel med detta hela tiden, men inte för att de är slarviga, för det kan vem som helst vara, utan för att de inte vet att de gör fel.

För sisådär tre år sedan skrev jag mycket på samma sätt. Jag använde inte versaler rätt, skrev inte ut alla ord helt och så vidare.
Det är ingen fara, tänkte jag, det är ju bara på internet.
Jag hade fel.

Det visade sig att det avspeglades på andskriften, i skolarbeten - i allt. Då bestämde jag mig för att alltid skriva korrekt, även i forum, på IM (Instant Messenger) och hela alltet. Och genast förbättrades allt. Efter bara någon vecka gick allt per automatik. Efter varje punkt - en versal. Inga svårigheter, inga problem.

Jag undrar var felet egentligen ligger. Ger skolan inte tillräcklig utbildning? Är det allmänt accepterat med slarvspråk? Eller är det verkligen så illa att ungdomarna helt enkelt är dumma i huvudet?

Kommentarer
Postat av: Tess

Där håller jag med dig väldigt mycket.

Vårat språk är påväg att försvinna.



Tror det beror på det jäkla chatspråket. Det finns redan, kommer alltid att finnas och antagligen bli värre. Och eftersom 90 % av allt som de yngre 'barnen' skriver är på nätet så tar dom självklart efter det.

2008-12-03 @ 12:18:59
URL: http://thyrfi.wordpress.com
Postat av: Alko

Man skriver på det viset som går fortast, för att man ska hinna med att göra en massa andra grejer samtidigt som man skriver, antar jag. Men är det värt att offra hela språkets uppbyggnad och elegans, för snabbhet och effektivitet?

2008-12-03 @ 18:51:15
URL: http://secondofdecember.blogg.se/
Postat av: Johanna

vem e du rodnar?

2008-12-12 @ 15:22:48
URL: http://marsipanlejon.blogg.se/
Postat av: Helen

Jag tycker att om det verkligen är så att alla som skriver fel på internet verkligen gör det för att de inte vet bättre är inte världen på väg i en bra riktning. Men jag tror inte att det är så. Jag själv till exempel skriver relativt slarvigt på nätet bara för att jag itne orkar korrigera mej själv när det ändå bara är mellan mej och kompisar, men jag vet ju fortfarande hur man bör skriva och jag gör det när det är viktiga grejer. Och många jag känner gör likadant, så jag tror inte att det är så illa med världen riktigt än iaf.

2008-12-14 @ 12:49:40
URL: http://helenamark.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0