Tankar på en buss.

Jag finner det märkligt att vi människor hela tiden måste bevisa allt, visa oss duktiga.
"Här har du en lapp, beivsa att du kan tillräckligt. Annars får du inte lära dig mer."
Vi ser ner på personer med låg kunskap, låga betyg. Vi lever i ett samhälle där allt vi vet måste skrivas ned, oavsett om vi har praktisk nytta av det eller ej. Snart införs det betyg i de lägre klasserna också. Barnen måste ju i god tid lära sig hur det ligger till - är du boksmart är du bra. Det får mig att må lite illa.

Jag tänkte aldrig i liknande banor när jag gick i gymnaiset, ty då var jag en av alla, en av alla dem som vet att har du inte tillräckligt höga betyg, så kommer du ingenstans. Betyg är inte ett mått på kunskap, det är en livsförsäkring. Utan betyg, ingen vidareutbildning, ingen vidareutbildning, inget jobb.

Nu läser jag på högskolan, och jag har kommit fram till vad betyg egentligen är. Vad betyg är för mig.
Varför läser jag japanska? Är det för att få höga betyg, eller för högskolepoäng? Nej, det är för kunskapen, enbart. Inte kunskap i formen av en bokstav, utan praktisk kunskap.
För vad är betyg? För mig är betyg absolut ingenting. Jag bryr mig inte om jag får G eller VG. Enda anledningen till varför jag ens gör tentor är för att jag inte kan läsa vidare till B-kursen annars. Bevisar du inte din kunskap blir du bortkörd. Du blir bortsorterad. De starka blir kvar, övriga får inte vara med och leka längre.
Och det finns ingenting vi kan göra åt saken.

Kommentarer
Postat av: Anonym

Betyg är till för flera saker bla. Motivera folk att lägga ner energi på ämnet i fråga, ju mer dom lägger ner desto mer lär man sig och man blir belönad med ett betyg därefter.



Att ha höga betyg innebär också ofta att man klarar av en högre studietakt samt att läsa ämnen som kräver mycket plugg. Därför används begreppet intagningspoäng på flera gymn. samt högskole linjer.



En trolig anledning till att du måste ha G på A-kursen är nog att du troligtvis inte kommer att klara av B-kursen annars, då den nog är aningen mer avancerad.

2008-11-22 @ 21:05:26
Postat av: Tess

Tro mig, även om du har låga gymnasiebetyg kan du komma lång, väldigt långt! Blev lite upprörd, kände igen mig och tänkte "Det där är jag...så jag kommer inte komma någonstans? jag har ingen framtid, ingen möjlighet till jobb?". Jo, har man bara viljan finns det fantastiska möjligheter att bli t.o.m en framstående forskare.

2008-11-22 @ 21:06:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0